=

Pressmeddelande

Glossybox The Pink Planet – designbox med inkluderande tema frontas av makeup-artisten Linda Hallberg

Glossybox_ThePinkPlanet_2

I juni släpps Glossybox nästa designbox – The Pink Planet; ett koncept som fortsätter utveckla Glossybox arbete och vision om att skapa en inkluderande och positiv produkt och community. The Pink Planet tar utgångspunkt från en sann historia om en

Glossybox_ThePinkPlanet_2

I juni släpps Glossybox nästa designbox – The Pink Planet; ett koncept som fortsätter utveckla Glossybox arbete och vision om att skapa en inkluderande och positiv produkt och community. The Pink Planet tar utgångspunkt från en sann historia om en planet som går mot tidigare konventioner och frontas av makeup-artisten Linda Hallberg som är känd för att utmana gränser och traditioner i sina sminkningar.

Idén till konceptet The Pink Planet kommer från en verklig, rosa planet belägen 57 ljusår från Jorden som NASA upptäckte 2013 kallad Gliese 504b och som utmanar tidigare teorier och vetenskap om hur planeter skapas. På samma sätt vill Glossybox utmana konventioner inom både skönhetsindustrin och samhället och uppmuntra oliktänkande och att våga vara sig själv, även om det innebär att vara annorlunda sett till traditioner.

”Det är första gången vi gör en så konceptualiserad box och det är ett spännande nästa steg i vår utveckling som bygger vidare på tidigare samarbeten och initiativ vi gjort för att bidra till välkomnande och positivitet. Gliese 504b har verkligen inspirerat oss och får symbolisera allt det vi verkar för; en inkluderande community där det inte finns några rätt och fel, där man vågar vara sig själv och där en positiv och uppmuntrande anda råder”, säger Victoria Senkpiel, Managing Director Glossybox.

Ansiktet utåt för konceptet är den kreativa och färgstarka makeup-artisten Linda Hallberg som är känd för att leka med det konventionellt ”vackra”, som inte räds att testa något nytt eller för att stå ut från mängden;

”Jag har följt Glossybox sedan starten och tycker att de har gjort spännande och viktiga initiativ som bl.a. samarbetet med Daniel Paris mot näthat”, säger Linda Hallberg. ”Jag blev väldigt inspirerad när jag hörde talas om The Pink Planet, om bakgrunden om planeter som skiljer sig från andra planeter och utmanar gamla teorier. Jag ser det som att den rosa planeten går sin egen väg och sticker ut i från mängden, precis som jag gör. Jag väljer att inte följa trender utan gör min egen grej, inte bara det som alla andra gör. Jag är dessutom en riktig rymdnörd, så konceptet känns klockrent för mig”.

The Pink Planet-boxen kommer innehålla fem noga utvalda produkter som kan skapa en god bas för att kunna vara kreativ med sin makeup. Boxen ingår i den vanliga månadsprenumerationen, den är boxen för juni månad och släpps till försäljning i början av juni. En prenumeration på Glossybox kostar 139 kronor/månad.

Mer om Gliese 504b

Planeten, även kallad GJ 504b, har en djupt rosa färg och har sin omloppsbana runt stjärnan G 504, belägen 57 ljusår från Jorden. G 504 är varmare än solen och kan ses med blotta ögat i stjärnbilden Jungfrun. GJ 504b:s omloppsbana runt sin stjärna är nästan nio gånger längre än Jupiters runt solen, vilket utgör en utmaning för teoretiska idéer om hur jätteplaneter bildas.

läs hela artikeln...

Årets lyxiga Mors dag-box från Glossybox i läcker blomsterskrud

GB Limited Edition Mors Dag -16

Stockholm, 15 april 2016 – Snart lanseras årets version av den populära Mors dag-boxen hos Glossybox. Årets limiterade box har en vacker försommardesign med läckra blommor i orange toner och grå accenter. Fylld med sex noga utvalda skönhetsprodukter i fullsize-storlek

GB Limited Edition Mors Dag -16

Stockholm, 15 april 2016 – Snart lanseras årets version av den populära Mors dag-boxen hos Glossybox. Årets limiterade box har en vacker försommardesign med läckra blommor i orange toner och grå accenter. Fylld med sex noga utvalda skönhetsprodukter i fullsize-storlek är boxen den perfekta Mors dag-presenten till mor, dig själv eller någon annan inspirerande kvinna du vill uppvakta denna högtid.

Söndagen 29 maj år det åter dags för Mors dag, dagen då många av oss passar på att fira och visa våra mammor extra kärlek och uppskattning. Enligt en tidigare undersökning* gjord bland Glossybox prenumeranter visade att så många som var tredje faktiskt också tar tillfället i akt att uppvakta någon annan kvinna i sin närhet den här dagen. För att fira denna speciella högtid lanserar Glossybox återigen den populära, limiterade Mors dag-boxen, en box fylld med skönhetsöverraskningar perfekta att uppvakta mamma med eller den kvinna man vill ge extra uppskattning. Eller varför inte skämma bort sig själv!

”Jag älskar Mors dag! Det är så mysigt att bli uppvaktad hemma av familjen, det brukar bli frukost på sängen och så har Nils ritat en fin teckning till mig. I år blir första året med Line också, det ser jag fram emot. Men jag uppskattar minst lika mycket att visa min egen mamma uppskattning också. Det försöker jag göra hela året, men det är klart att det blir lite extra speciellt denna dag”, säger Frida Fahrman, mamma till sonen Nils och dottern Line.

Succén med limiterade Mors dag-boxar har varit väldigt stor och i år har Glossybox komponerat ett fantastiskt urval av lyxiga produkter baserat på bland annat trender men också kundernas egen feedback och idéer. Allt för att skapa en så nära perfekt box som möjligt, och den bästa möjliga presenten för att få mamma att känna sig extra utvald i år.

Boxen innehåller sex skönhetsprodukter i fullsize till ett värde av 1 000 kronor och säljs utanför den vanliga månadsprenumerationen så länge lagret räcker från 25 april. Priset för boxen är 329 kronor och kräver ingen prenumeration (299 kronor för aktiva Glossybox-prenumeranter). Boxarna skickas ut under vecka 19, i god tid innan Mors dag.

*Undersökningen genomfördes 13-20 mars 2015 bland GLOSSYBOX svenska prenumeranter. 2136 personer deltog i undersökningen.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX och Marie Serneholt i positivitets-boost med årets sista box!

Årets sista box från Glossybox är en riktig positivitets-boost! Boxen som lanseras i december har en design i den ikoniska rosa färgen och är fylld med fina, inspirerande och positiva komplimanger som prenumeranterna själva har fått och delat med sig

Årets sista box från Glossybox är en riktig positivitets-boost! Boxen som lanseras i december har en design i den ikoniska rosa färgen och är fylld med fina, inspirerande och positiva komplimanger som prenumeranterna själva har fått och delat med sig av. Boxen och kampanjen, som syftar till att sprida positivitet och uppmana till uppskattning för sig själv och andra, frontas av inspirerande Marie Serneholt som fullkomligt osar positivitet och glossyness.

 

GB_Marie_Serneholt_2_Martin_Petersson

Efter en höst fylld med initiativ för ett mer #kärleksfullt internet fortsätter Glossybox att inspirera till positivitet. I början av december lanseras årets sista box, tillika en box fylld med positivitet. Boxens design går i den ikoniska rosa färgen och är fylld med inspirerande och positiva citat som Glossybox prenumeranter har delat med sig av på frågan vilken den bästa komplimangen de någonsin fått är. På boxen kan man bland annat inspireras av ”Du är värdefull”, ”Du gör min vardag vackrare” och ”Tack för att du finns”. Boxen och kampanjens ansikte utåt är ingen mindre än Marie Serneholt, en stark och inspirerande kvinna som verkligen osar positivitet!

The Positivity Box_GB SE

”Jag blev superglad när Glossybox hörde av sig till mig och berättade om initiativet. Jag älskar boxarna och tycker att det är en så härlig idé!”, säger Marie Serneholt. ”Jag är en väldigt positiv person och försöker att se positivt på det mesta. Positivitet smittar verkligen av sig – sänder du ut varma, härliga signaler får du det också tillbaka. Min favorit på boxen är Jag hoppas att du vet hur underbar du är. Ibland är det lätt att glömma hur fin man är, att man är underbar precis som man är”.

”Vi är så pepp på det här samarbetet!”, säger Jessica Feinbaum, Marketing & PR Manager på Glossybox. ”Marie Serneholt symboliserar verkligen positivitet för oss och att hon dessutom personifierar uttrycket glossy för oss gör henne till den perfekta personen att fronta vår positiva decemberbox. Vi har haft stort fokus på att vända negativt till positivt med satsningen tillsammans med Daniel Paris för ett mer kärleksfullt internet och med den här boxen, som är prydd med härliga och peppande citat som våra prenumeranter har delat med sig av, vill vi avsluta året med en riktig positivitets-boost”.

Undersökning om uppskattning och positivitet

Inför lanseringen har Glossybox också genomfört en undersökning* där över 4 000 prenumeranter deltog och svarade på frågor om vanor kring uppskattning, för sig själv och andra, och traditioner kring reflektion och löften vid årets slut. Undersökningen visar bland annat att nästan hälften ger sig själva, ibland eller ofta, positiv uppskattning och pepp. Var femte, drygt 21 procent, gör det i både stort och smått och 37 procent när de uppnått eller genomför något speciellt. Många är bra på att ge sig själv uppskattning när det kommer till jobb och skola och sin egen utveckling, 70 procent, och också när de lyckats övervinna rädslor eller obehagliga saker, 62 procent. Men 7 av 10 vill ändå bli ännu bättre på att ge sig själv uppskattning. ”Det är så viktigt att ge sig själv uppskattning! Jag har blivit mycket bättre på det med åldern”, säger Marie Serneholt. ”Det är ok att allt inte är helt perfekt, man måste tillåta sig själv att göra fel ibland och inte vara så hård mot sig själv. Det mesta blir så mycket bättre när det inte är perfekt”.

Över 60 procent i undersökningen svarade också att de ofta ger uppskattning till andra i sin närhet. Det rör sig då oftast om familj (86 procent) och nära vänner (87 procent) men till stor del också kollegor och skolkamrater (69 procent). Drygt hälften vill samtidigt bli ännu bättre på att peppa och ge uppskattning till dem i sin närhet. ”Jag tycker det är viktigt att ge varandra uppskattning och pepp och försöker ge komplimanger och tala om för personer att de är fina så ofta jag kan. Småsaker kan tyckas, men några ord kan betyda så mycket för någon annan. Ibland har man ingen aning om hur mycket det kan betyda just den dagen”, förklarar Marie Serneholt.

Lite drygt 8 av 10 i undersökningen har någon gång tagit nyåret som tillfälle att reflektera över året som gått. Knappt 40 procent gör det just för att uppskatta allt det som har hänt under det gångna året och 37 procent för att det känns viktigt för dem att vara tacksam för allt de har åstadkommit och upplevt.

The Positivity Box – The Man Box edition

Även den manliga motsvarigheten The Man Box’s vinterbox kommer i positiv specialdesign, också den klädd i peppande och positiva citat ämnade att sprida uppmuntran; ”Du är älskad”, ”Det finns ingen som är så bra som du” och ”Du inspirerar mig”. Efter höstens box med Daniel Paris i grönt, blått och graffittidesign får nu vinterboxen en stram och enfärgad blå färg. För första gången någonsin ingår nu både Glossybox och The Man Box i samma – positiva och uppskattande – kampanj.

The Positivity Box _TMB

The Positivity Box för Glossybox ingår i månadsprenumerationen, kostar 139 kronor och finns till försäljning under december, så långt lagret räcker. Boxen för The Man Box ingår i prenumerationen på The Man Box, kostar 169 kronor och finns till försäljning så långt lagret räcker.

* 4308 personer deltog i undersökningen som genomfördes mellan 3 -16 november 2015 via en online-enkät.

 

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX utser Dr Caren Genthner-Kappesz till ny CEO

Charles von Abercron, grundare och verkställande direktör för GLOSSYBOX, lämnar sin tjänst som CEO på egen begäran den 31 december 2015 efter fem år på sin post. Han kommer i fortsättningen vara knuten till bolaget som konsult. Den 1 januari …

Charles von Abercron, grundare och verkställande direktör för GLOSSYBOX, lämnar sin tjänst som CEO på egen begäran den 31 december 2015 efter fem år på sin post. Han kommer i fortsättningen vara knuten till bolaget som konsult. Den 1 januari 2016, tillträder Dr Caren Genthner-Kappesz som ny CEO.

Dr Caren Genthner-Kappesz inledde sin karriär som konsult på Boston Consulting Group 1998. Efter etableringen och försäljningen av hennes konsultbolag, gick hon 2003 över till eBay där hon var ansvarig för den tyska reklamverksamhet, bland annat, innan hon blev CEO för eBay:s dotterbolag shopping.com 2007. Under 2011 arbetade hon som COO på brands4friends, innan hon 2013 gick över till Naspers i Sydafrika där hon till att börja med var CEO på  marknadsledande inom e-handel kalahari.com (nuvarande takealot.com) och därefter CEO på MIH Internet Africa.

Oliver Samwer, CEO på Rocket Internet SE, ledande investeraren i GLOSSYBOX: “Jag är mycket glad över att vi kunde rekrytera Dr Caren Genthner-Kappesz som ny CEO för GLOSSYBOX. Caren har en omfattande erfarenhet i olika digitala industrier och marknader och har visat organisationsförmåga och ledaregenskaper i sina tidigare befattningar. För alla investerares räkning vill jag också tacka Charles för hans betydande resultat: Han grundade företaget, ledde det i turbulenta tider, och sist men inte minst, valde en mycket modig väg som har lett fram till den styrka och lönsamheten GLOSSYBOX har idag.”

Dr Caren Genthner-Kappesz: “Skönhetssegmentet hyser fortfarande stor potential på den digitala marknaden. Jag är därför mycket glad att kunna överta ansvaret för en stark internationell affärsverksamhet på GLOSSYBOX och tillsammans med ett bra team utveckla det vidare som ett starkt varumärke inom detta segmentet.”

Charles von Abercron, grundare av GLOSSYBOX: “Jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit med GLOSSYBOX under de senaste fem åren. Jag skulle vilja tacka alla som har bidragit till detta och jag är mycket glad att jag fortsättningsvis kommer vara knuten till GLOSSYBOX som konsult.”

GLOSSYBOX grundades i Berlin 2011 av Charles von Abercron och är idag representerat på fem orter som opererar i tio länder. Omsättningen för GLOSSYBOX ökade mer än 40 % under 2015; sedan starten har GLOSSYBOX sålt mer än tio miljoner boxar.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX I LYXIGT SAMARBETE MED SENSAI

I oktober lanserar GLOSSYBOX sitt lyxigaste samarbete hittills – med japanska skönhetsvarumärket SENSAI. Tillsammans släpper de en exklusiv limited edition-box med lyxprover på en rad av SENSAIs populära klassiker, men också flera nylanserade produkter vilket är sällsynt i SENSAIs värld.

I oktober lanserar GLOSSYBOX sitt lyxigaste samarbete hittills – med japanska skönhetsvarumärket SENSAI. Tillsammans släpper de en exklusiv limited edition-box med lyxprover på en rad av SENSAIs populära klassiker, men också flera nylanserade produkter vilket är sällsynt i SENSAIs värld.

Glossybox & SENSAI

Efter en rad exklusiva samarbeten med några av skönhetsindustrins stora namn inleder nu GLOSSYBOX ett nytt och spännande samarbete med det japanska lyxvarumärket SENSAI. Tillsammans gör de det möjligt för fler skönhetsintresserade kvinnor att testa på de högkvalitativa produkterna med Koishimaru Silk och SENSAIs skönhetsfilosofi Saho. Inspirerat av traditionerna i den japanska teceremonin, där allt har sin tid och plats, är Saho en unik hudvårdsritual i tre steg som utförs på samma sätt, varje dag, för ett perfekt resultat. Med dubbel rengöring, dubbel återfuktning och dubbel applicering hjälper Saho att uppnå fulländad silkeslen hud.

”Det är riktigt spännande att få samarbeta med ett så klassiskt och välrenommerat varumärke med en sådan intressant historia och tradition som SENSAI. Vårt mål är att alltid ligga i framkant och kunna erbjuda våra kunder och prenumeranter det bästa inom skönhet – oavsett om det rör sig om de senaste trenderna, nya innovationer eller exklusiva klassiker. Det är något vi verkligen kan göra med den här boxen. De lyxiga proverna erbjuder en unik möjlighet att upptäcka och testa SENSAIs hudvårdskoncept till ett fantastiskt förmånligt pris”, säger Victoria Senkpiel, Beauty Director GLOSSYBOX.

Den limiterade boxen lanseras i slutet av oktober och innehåller sex speciellt utvalda produkter från SENSAIs klassiska sortiment såväl som flera lanseringar från i år. Produkterna speglar SENSAIs koncept Saho och filosofi – att alla människor bär på en skönhet som är helt unik för varje person. SENSAIs produkter är tänkta att lyfta fram den egna unika skönheten och kombinationen av avancerad hudvårdsteknik och naturligt Koishimaru Silk hjälper huden till ett strålande utseende, anpassat till den enskilda individens behov.

”GLOSSYBOX är en väldigt intressant kanal för att nå skönhetsintresserade kvinnor och när vi fick möjlighet att göra en SENSAI limited edition-box var det självklart för oss att tacka ja”, säger Maiken Lund Kristensen, Brand & Sales Manager SENSAI. ”Det är ett helt nytt sätt att kommunicera på för oss och en spännande möjlighet att introducera våra produkter till nya målgrupper. Det ska bli spännande att höra feedbacken från konsumenterna och jag tror och hoppas att många kommer ta Saho och vår teknologi till sina hjärtan”.

Den exklusiva boxen har ett värde på 1 170 kronor och kommer finnas till försäljning i en limiterad upplaga så länge lagret räcker från 23 oktober. Priset kommer att vara 329 kronor för aktiva GLOSSYBOX-prenumeranter respektive 349 kronor för icke prenumeranter. 

Kort om Sensai och Kanebo

1887 startade Kanebo sin verksamhet som en bomullsfabrik utanför Tokyo. Det upptäcktes att de japanska kvinnorna som vävde silke hade ovanligt mjuka och lena händer och man förstod då att silke hade en potential att användas inom hudvård. Efter lång tids forskning och utveckling lanserade Kanebo sin första silkesbaserade produkt 1936 – tvålen Savon de Soie. Tvålen blev en sensation över hela världen och blev starten för Kanebos kosmetik och hudvård. Silke är än idag världens mest dyrbara fiber. Den finaste och mest unika sorten är det japanska Koishimaru Silk. Koishimaru Silk är även känt som den ”dyrbara skatten”. Kanebo använder det unika Koishimaru Silk i samtliga SENSAIs produkter. Silket hjälper till att främja produktionen av hyaluronsyra – hudens naturliga fuktgivare. De lyxiga fibrerna ger även SENSAIs produkter en silkeslen konsistens.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX och Daniel Paris i unikt samarbete mot näthat: Lanserar en specialdesignad The Man Box för ett mer #kärleksfulltinternet

Som en motreaktion till dagens hårda ton på nätet och i sociala medier inleder GLOSSYBOX och Daniel Paris ett samarbete för att tillsammans arbeta för en positivare utveckling online. Ledorden för samarbetet är Love, Unity, Solidarity och Peace – ord

Som en motreaktion till dagens hårda ton på nätet och i sociala medier inleder GLOSSYBOX och Daniel Paris ett samarbete för att tillsammans arbeta för en positivare utveckling online. Ledorden för samarbetet är Love, Unity, Solidarity och Peace – ord som tillsammans med ett klassiskt citat av Gandhi återfinns på en specialdesignad version av The Man Box som finns tillgänglig under hösten.

TheManBox-DanielParis_boxar

GLOSSYBOX och Daniel Paris inleder ett samarbete och kommer tillsammans under hösten att fokusera på att belysa frågan om nätmobbning och uppmanar alla, privatpersoner såväl som politiker och företag, att aktivt bidra till en bättre och tryggare stämning på nätet.

”Att stämningen på nätet upplevs som hårdare idag är det nog många som håller med om. I juli gjorde vi därför en undersökning* bland våra prenumeranter och med över 7 000 svar kan vi nog dessvärre bekräfta att så är fallet – 90 procent svarade att kränkningar på nätet är ett problem och fler än hälften anser att stämningen generellt sett blivit mer negativ de senaste åren”, säger Jessica Feinbaum, Marketing & PR Manager på GLOSSYBOX. ”Mer eller mindre hela vår verksamhet är baserad på nätet och med en aktiv community som dagligen är ute på nätet och i sociala medier är detta en väldigt viktig fråga för oss och något vi vill bidra till att belysa och förhoppningsvis förändra”.

Under hösten kommer de tillsammans att nyttja The Man Box som en plattform för att belysa frågan om nätmobbning och verka för en mer positiv stämning på nätet. Som en del i detta har Daniel Paris gett inspiration till en specialdesignad version av The Man Box. Boxens design samlar värdeord viktiga att lyfta – Love, Unity, Solidarity och Peace tillsammans Gandhis citat ”An eye for an eye only ends up making the whole world blind”.

”Jag är själv väldigt aktiv i sociala medier men har varit skonad från den mobbing som många andra blir utsatta för. Just därför känner jag ett extra ansvar att stå upp för dem som blir utsatta och som själva många gånger inte kan eller orkar stå emot. Ord på internet är inte mindre verkliga för att de är online, det är precis lika allvarligt att ta emot elaka kommentarer eller hot på nätet som i verkliga livet och kan såra någon precis lika mycket. Vi verkar ha kommit till en punkt där orden har tappat sin mening och det är fritt fram att säga vad som helst på nätet. Den här utvecklingen måste vi vända!”.

Glädjande nog visade undersökningen också att det finns kärlek på nätet – 4 av 10 har kärleksbombat något på nätet och fler än var 5:e har själva fått ta emot en kärleksbombning. Många av respondenterna är också flitiga att ge positiv feedback, 65 procent skriver ofta eller mycket ofta positiva kommentarer och 83 procent trycker ofta eller mycket ofta på gilla-knappen.

”Vi kan inte prata nog om ett mer kärleksfullt internet. Tonen människor emellan måste bli bättre och värdeorden på boxen symboliserar just detta – vi måste stå enade mot näthatet, känna solidaritet med varandra och sprida kärlek och fredens budskap online”, förklarar Daniel Paris. ”Jag uppmanar alla, privatpersoner såväl som företag och politiker, att aktivt bidra till en positivare utveckling”.

Visa ditt aktiva stöd för en positiv förändring på nätet och sociala medier – använd #KärleksfulltInternet, sprid kärlek och supporta varandra på nätet. Tillsammans kan vi bidra till förändring.

Mer information om boxen

Daniel Paris tankar om designen: ”Graffittin står för kontrasten mellan hårt och mjukt och tidningspappret symboliserar att vi idag borde vara mer källkritiska och inte tro på allt vi läser, särskilt på nätet. Värdeorden sammanfattar det vi borde fokusera mer på, det som är viktigt både i livet i stort och på nätet.”

Boxen ingår i prenumerationen på The Man Box och innehåller 5 tillsammans med Daniel utvalda produkter inom skönhet, grooming och livsstil, inklusive några av Daniels egna favoriter. Fokus ligger på milda och naturliga produkter som är snälla mot kropp och miljö.

The Man Box kostar 169 kr/kvartal och den specialdesignade boxen finns till försäljning under hösten 2015.

* 7 120 personer deltog i undersökningen som genomfördes via en enkät online under perioden 19 juli – 7 augusti. Undersökningen är nedbruten på ålder, kön och geografisk nivå och innehåller både öppna samt slutna frågor.

läs hela artikeln...

Undersökning från GLOSSYBOX Research visar; 90 procent anser att kränkningar på nätet är ett problem

En undersökning* gjord av GLOSSYBOX Research, med över 7 000 respondenter, visar det många redan upplever – kränkningar och rädsla för kränkningar på nätet och i sociala medier är idag ett stort problem. 90 procent svarar att de anser det

En undersökning* gjord av GLOSSYBOX Research, med över 7 000 respondenter, visar det många redan upplever – kränkningar och rädsla för kränkningar på nätet och i sociala medier är idag ett stort problem. 90 procent svarar att de anser det vara ett problem och 26 procent svarar att de själva, en eller flera gånger, har blivit utsatta för kränkningar. Tillsammans med Daniel Paris vill GLOSSYBOX därför belysa fråga och uppmana alla, såväl privatpersoner som företag och politiker, att dra sitt strå till stacken för ett bättre klimat och mer positiv stämning på nätet.

GLOSSYBOX Research genomförde under juli 2015 en undersökning bland sina kvinnliga och manliga prenumeranter för att kartlägga deras beteende och attityder kring nätet och sociala medier med tanke på den senaste tidens allt tätare diskussioner kring kränkningar och näthat. Över 7 000 personer deltog i den nationella undersökningen som slår fast att klimatet på nätet upplevs ha blivit hårdare de senaste åren; drygt 52 procent anser att stämningen förändrats negativt. Så många som 26 procent uppger att de själva blivit utsatta för kränkningar kring bl.a. deras utseende, person och politiska åsikter eller blivit utsatta för sexuella trakasserier. För 17 procent av dessa har kränkningar dessutom övergått i hot och 15 procent har blivit stalkade. 85 procent av respondenterna svarade också att de anser att kränkningar på nätet är lika allvarliga som kränkningar i det fysiska livet.

Rädslan för att bli utsatt för nätmobbning och kränkningar hindrar också många från att uttrycka sig nätet; nästan hälften, knappt 46 procent, har någon eller flera gånger undvikit att dela en bild eller ett inlägg av den anledningen. Men många av respondenterna är också aktiva att själva sprida positiv stämning online – knappt 63 procent skriver ofta eller mycket ofta positiva kommentarer och drygt 83 procent trycker ofta eller mycket ofta på gilla-knappen. 4 av 10 har också kärleksbombat något på nätet och fler än var 5:e har själva fått ta emot en kärleksbombning.

Av dem som ansåg att näthat och kränkningar på nätet är ett allvarligt problem ansåg att det största ansvaret för förändring ligger hos den enskilda individen, knappt 88 procent, men att företagen som driver de olika sociala medierna samt politikerna också har ett stort ansvar (63 procent respektive 43 procent)**.

GLOSSYBOX och Daniel Paris inleder nu ett samarbete och kommer tillsammans under hösten att fokusera på att belysa frågan om nätmobbning och uppmanar alla, privatpersoner såväl som politiker och företag, att aktivt bidra till en bättre och tryggare stämning på nätet.

”Det här är en fråga jag brinner för och länge varit engagerad i. Jag är själv väldigt aktiv i sociala medier men har varit skonad från den mobbing som många andra blir utsatta för”, säger Daniel Paris. ”Just därför känner jag ett extra ansvar att ta fighten och stå upp för dem som blir utsatta som själva många gånger inte kan eller orkar stå emot. Ord på internet är inte mindre verkliga för att de är online, det är precis lika allvarligt att ta emot elaka kommentarer eller hot på nätet som i verkliga livet och kan såra någon precis lika mycket. Vi verkar ha kommit till en punkt där orden har tappat sin mening och det är fritt fram att säga vad som helst på nätet. Den här utvecklingen måste vi vända!”.

”Eftersom mer eller mindre hela vår verksamhet är baserad på nätet och vi har en aktiv community som dagligen är ute på nätet och i sociala medier är detta en väldigt viktig fråga för oss och något vi vill bidra till att belysa och förhoppningsvis förändra”, säger Jessica Feinbaum, Marketing & PR Manager, GLOSSYBOX. ”Daniel Paris är själv en aktiv del i vår community och en förebild i frågan om mobbning och näthat och därför en naturlig och viktig partner för oss i arbetet för ett bättre klimat på nätet”.

Under hashtaggen #KärleksfulltInternet uppmanar Daniel Paris och GLOSSYBOX alla att sprida mer kärlek och positiva budskap online och gemensamt bidra till en förändrad attityd på nätet och i sociala medier.

Generell användning av nätet och sociala medier

  • 48 % använder internet mer än 4 timmar/dag.
  • 95 % använder sociala medier någon eller flera gånger varje dag, populärast är Facebook (92 %), Instagram (86 %), YouTube (66 %), Snapchat (45 %).

Om kränkningar, nätmobbning och -hat

  • 26 % anger att de har blivit utsatt för kränkning på nätet
  • Av dessa har 53 % mottagit kränkning kring sin person, 28 % för sina politiska åsikter, 46 % om sitt utseende, 33 % har blivit utsatta för sexuella inviter eller trakasserier, 17 % har blivit hotade.
  • Av dem som blivit kränkta uppger de flesta, 62 %, att detta har skett på Facebook, efterföljt av 18 % på Instagram.
  • 85 % anser att en kränkning på nätet är lika allvarlig som i fysiska livet, drygt 8 % anser att en kränkning i fysiska livet är mer allvarlig än på nätet, 2 % att det är mer allvarligt med en kränkning på nätet än i det fysiska livet.
  • 61 % tror att tjejer/kvinnor är mer utsatta för kränkningar på nätet än män, 29 % tror inte att det är någon skillnad mellan könen.

Beteende i sociala medier

  • 46 % har någon eller flera gånger undvikit att dela bild/inlägg eller uttrycka sina åsikter p.g.a. rädsla för att bli kränkta varav 17 % flera gånger eller regelbundet.
  • 44 % känner sig inte bekväma att visa sig ofixade (ex. utan smink eller fixade i håret) på bilder i sociala medier, samtidigt som 90 % känner sig helt bekväma att visa sig ofixade för sina vänner
  • När respondenterna delar bilder på sig själva i sociala medier lägger 30 % extra tid på utseendet innan de tar bilden, och 35 % adderar ett filter för att förbättra bilden.
  • 68 % svarar att det är viktigt eller väldigt viktigt att de ser bra ut på bilder de lägger upp på sig själva i sociala medier.
  • 59 % lägger upp bilder på sig själv en gång i månaden eller oftare.
  • 7 % lägger aldrig upp bilder på sig själva i sociala medier.

 

* 7 120 personer deltog i undersökningen som genomfördes via en enkät online under perioden 19 juli – 7 augusti. Undersökningen är nedbruten på ålder, kön och geografisk nivå och innehåller både öppna samt slutna frågor.

** Fler än ett svarsalternativ möjliga.

 

läs hela artikeln...

Ny undersökning från GLOSSYBOX Research visar: Var tredje firar någon annan än sin egen mamma på Mors Dag

GLOSSYBOX Research har tagit tempen på det svenska Mors Dag-firandet genom en undersökning* bland sina prenumeranter och kan avslöja att mer eller mindre alla, 96 procent, uppvaktar sin mamma på Mors Dag och att vikten av att fira Mors Dag

GLOSSYBOX Research har tagit tempen på det svenska Mors Dag-firandet genom en undersökning* bland sina prenumeranter och kan avslöja att mer eller mindre alla, 96 procent, uppvaktar sin mamma på Mors Dag och att vikten av att fira Mors Dag för många ökar med åldern. Undersökningen visar också att så många som 31 procent firar en kvinna i sin närhet som inte är ens egen mamma.

GLOSSYBOX genomför fristående undersökningar bland sina prenumeranter genom GLOSSYBOX Research och när de i år tar del av deras tankar kring Mors Dag, hur man brukar uppvakta sin mamma och hur man som mamma själv blir uppvaktad framkommer många intressanta fynd. Att Mors Dag är en dag då många tar tillfället i akt att fira sin mamma är välkänt men att det görs av så gott som alla, 96 procent, är överraskande resultat. Att nästan var tredje dessutom uppvaktar någon annan i sin närhet än sin egen mamma den här dagen är ett oväntat och spännande fynd från undersökningen. På frågan vem denna person är nämns kvinnor så som mor- och farmödrar, svärmödrar, bonusmammor, systrar och vänninor. Mors Dag är alltså inte bara en dag för ens egen mamma utan en dag när kvinnor i ens närhet får en extra tanke och uppskattning. Många av respondenterna tycker också att Mors Dag är ett viktigt tillfälle att fira mamma, nästan 78 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt. Samtidigt anser fler än hälften, 57 procent, att det har blivit viktigare eller mycket viktigare för dem att uppvakta sin mamma på Mors Dag med åldern och av dem som själva är mammor svarar drygt 50 procent att vikten av Mors Dag har ökat sedan de själva fick barn.

”Som både mamma och dotter har jag firat Mors Dag många gånger, och jag kan hålla med om att dagen känns ännu lite mer speciell sedan jag fick egna barn. Jag tycker att det är en viktig dag och ett ypperligt tillfälle att visa uppskattning till en mycket betydelsefull person i sitt liv”, säger Carolina Gynning, dotter och mamma till två barn.

Upp till 400 kronor och ofta skönhetsprodukter

Presenter hör enligt många Mors Dag-firandet till. Knappt 44 procent av respondenterna tror att mamma önskar sig en skönhetsrelaterad produkt i present medan var femte tror att mamma skulle uppskatta icke-materiella gåvor som kvalitetstid tillsammans eller en present med omtanke som exempelvis en gåva till välgörenhet. Få, bara 3 procent, lägger mer än 800 kronor på uppvaktningen. De flesta, 75 procent av respondenterna, känner att upp till 400 kronor är en lagom summa att spendera på mamma på hennes speciella dag. Hur mycket man spenderar har också med åldern att göra – 29 procent svarar att ju äldre de blir desto dyrare presenter köper de, något som kan hänga samman både med den ökade vikten av Mors Dag och med en högre och stabilare inkomst. När dem som själva är mödrar svarar på frågan hur mycket deras barn rimligen ska lägga ut för firandet blir svaret dock annorlunda – nästan 70 procent svarar att de inte bör lägga något alls, eller som högst 150 kronor.

”Det är verkligen spännande och lärorikt att kunna lyssna till våra många prenumeranter och få insikt i deras värderingar, vad de uppskattar och tycker är viktigt”, säger Victoria Senkpiel, Managing Director GLOSSYBOX. ”Att många uppskattar att både ge och att få en skönhetsrelaterad produkt är något vi sett i tidigare sammanhang men intressant att se hur högt andra icke-materiella saker värdesätts, som att bli bjuden på hemlagad middag eller annan typ av kvalitetstid med sina nära och kära. Det är helt klart en ögonblicksbild av vårt samhälle där vi ser att tid tillsammans blir allt mer värdefullt i vår stressade vardag”.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX i färgstarkt designsamarbete med Carolina Gynning

GLOSSYBOX inleder nytt spännande samarbete med konstnärinnan och designern Carolina Gynning och har tillsammans skapat en unik box för juni. Boxen, som är klädd i Carolinas färgstarka konstverk Ibiza Queen, är en hyllning till den starka och oberoende kvinnan och

GLOSSYBOX inleder nytt spännande samarbete med konstnärinnan och designern Carolina Gynning och har tillsammans skapat en unik box för juni. Boxen, som är klädd i Carolinas färgstarka konstverk Ibiza Queen, är en hyllning till den starka och oberoende kvinnan och ämnar skapa nyfikenhet och en vilja att veta mer. Ledord som går hand i hand med visionen hos GLOSSYBOX.

GLOSSYBOX by Gynning-stapel-print

Efter en lång rad spännande och kreativa designsamarbeten hos GLOSSYBOX går nu turen till konstnärinnan och mångsysslaren Carolina Gynning att få sätta sin egen prägel på boxen. Hennes färgstarka konst går sällan obemärkt förbi, detsamma gäller även för hennes specialdesignade box som blir juni månads box. Konstverket Ibiza Queen som klär boxen är skapad med inspiration från den vackra paradisön Ibiza som är en fristad för Carolina dit hon åker med sin familj för att samla inspiration, koppla av och bara njuta.

”Ibiza Queen är ett verk som föreställer en stark och oberoende kvinna. Jag tycker att det är viktigt att man känner ett djup när man tittar på min konst. Skönhet börjar inifrån och det finns inget vackrare än en kvinna som vågar visa känslor. Genom att använda spännande färgkombinationer vill jag skapa en nyfikenhet hos betraktaren, en nyfikenhet av att vilja veta mer”, säger Carolina Gynning.

Boxen som kommer gå ut till GLOSSYBOX ca 50 000 prenumeranter är fylld med personligt utvalda skönhetsprodukter som är minst lika inspirerande som Carolinas konst. Bland annat kommer boxen innehålla juveltatueringar från Lulu DK, en personlig favorit hos Carolina själv och det självklara valet bland Hollywoodstjärnorna.

”Genom samarbetet med Carolina Gynning fortsätter vi att utmana både oss själva som varumärke och vad vi kan göra med vår box. Carolina har en fantastisk stark personlighet och räds inte att sticka ut från mängden eller tänja på gränserna, något som vi har gemensamt och som gör vårt samarbete så spännande. Carolina har valt att klä vår box i sitt starka konstverk Ibiza Queen och genom att leka med boxens alla sidor skapat ett spännande tredimensionellt verk som verkligen visar på nytänkande. Det känns även roligt att kunna bidra till att göra Carolinas konst tillgänglig för fler, säger Victoria Senkpiel, Managing Director på GLOSSYBOX.

Carolina Gynnings specialdesignade box kommer finnas till försäljning från slutet av maj i begränsad upplaga så länge lagret räcker. En löpande månadsprenumeration på GLOSSYBOX kostar 139 kr per månad, en 6-månaders prenumeration 699 kr och en 12-månaders prenumeration 1299 kr.

Carolina Gynning föddes den 6 oktober 1978. Uppväxten i Falsterbo präglades av kreativitet då både mamma och morfar är erkända konstnärer. I sitt konstnärskap bearbetar Carolina självupplevda händelser, vilket bidrar till att konsten alltid känns personlig, ibland till och med privat. Hon ställer ut sin konst både i Sverige och utomlands och formger även stilfulla smycken och vackra inredningsaccessoarer.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX visar lönsamhet globalt – stängde 2014 med sjusiffrig lönsamhet (i Euro)

GLOSSYBOX förändringsarbete med fokus på 10 kärnmarknader, decentralisering och satsningar på effektivitet och kundnöjdhet har gett avkastning – företaget stängde 2014 med 12 lönsamma månader bakom sig och en sjusiffrig (i Euro) total lönsamhet för 2014. Sverige som varit en

GLOSSYBOX förändringsarbete med fokus på 10 kärnmarknader, decentralisering och satsningar på effektivitet och kundnöjdhet har gett avkastning – företaget stängde 2014 med 12 lönsamma månader bakom sig och en sjusiffrig (i Euro) total lönsamhet för 2014. Sverige som varit en stark marknad ända sedan starten är nu företagets näst största efter hemmamarknaden Tyskland. Bland GLOSSYBOX investerare återfinns Kinnevik, Rocket Internet, Holtzbrinck Ventures, och Access Industries.

Ny GLOSSYBOX

GLOSSYBOX, den världsledande prenumerationstjänsten för skönhetsprodukter, stängde 2014 med en sjusiffrig lönsamhet (i Euro). GLOSSYBOX, som verkar i de tio länderna Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike, UK, USA, Irland, Schweiz, Österrike och Kanada, visade lönsamhet varje månad det gångna året. Företaget såg stark tillväxt i kundbasen under 2014 som ökade med 25 procent, samtidigt som kostnaden för marknadsföringen kunde reduceras med hela 33 procent.

GLOSSYBOX lanserades i Sverige i december 2011, efter att företaget grundats i mars samma år av Charles von Abercron i Berlin, och visade redan från starten en stark tillväxt. Idag är den svenska marknaden den näst största efter Tyskland i termer av antal prenumeranter och den marknad med i särklass högst penetration per capita. Varje månad distribuerar GLOSSYBOX 200 000 boxar globalt till skönhetsintresserade prenumeranter och sedan starten har de sålt mer än 6 miljoner boxar.

En viktig faktor som bidragit starkt till framgången och som nu utvecklat GLOSSYBOX till ett lönsamt företag globalt är det förändringsarbete som påbörjades under 2013 där GLOSSYBOX såg över sin strategi och återigen hittade tillbaka till kärnan för sin affär – sina kunder. Arbetet har bland annat inneburit att GLOSSYBOX gått från snabb expansion på 20 marknader till tydligt fokus på 10 kärnmarknader med effektivisering och decentralisering av organisation och processer. Förutom resultatmässigt märks arbetet också hos kunderna. Under 2014 ökade kundnöjdheten till över 80 procent, från 2013 års snitt på 68 procent, med en maximal notering på 95 procent.

GLOSSYBOX grundare och VD Charles von Abercron är väldigt nöjd med resan företaget hittills gjort;

”Hela Glossybox-teamet är fantastiskt glada över utvecklingen. Vi har arbetat hårt för att möjliggöra den här framgången och har varit tvungna att ta en del svåra men nödvändiga beslut. Detta ser ut att ha betalat av sig, då vi genom vår lönsamhet nu öppnar upp för nya möjligheter. Nu står vi rustade för att ännu snabbare nå vår vision – att bli den världsledande källan för att upptäcka skönhetsprodukter.”

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX by Clara Hallencreutz

Konstnären Clara Hallencreutz är näst ut med en specialdesignad box för GLOSSYBOX. Hon har gjort två fotokonstverk exklusivt för samarbetet – ett par stora röda läppar av uppradade läppstift samt en bild med färggranna hårslingor, som pryder Clara Hallencreutz-boxen med

Konstnären Clara Hallencreutz är näst ut med en specialdesignad box för GLOSSYBOX. Hon har gjort två fotokonstverk exklusivt för samarbetet – ett par stora röda läppar av uppradade läppstift samt en bild med färggranna hårslingor, som pryder Clara Hallencreutz-boxen med lanseringsdatum i mars 2015.

I sin färgsprakande pop-art-inspirerade konst letar Clara Hallencreutz efter stereotypa former och enkla symboler. För GLOSSYBOX har hon valt att illustrera skönhet med ett par röda läppar.

”Jag fascineras av konstruktionen och de små beståndsdelarna som bygger en bild. Istället för penseldrag använder jag vardagsobjekt såsom blommor, godis, lego och i detta fall 300 läppstift för att bygga upp mina bilder. För mig representerar varje läppstift ett penseldrag och processen blir som att måla med läppstift. Jag vill väcka en nyfikenhet och fantasi hos betraktaren och eftersom färg har en fantastisk kapacitet att påverka våra sinnen har det blivit ett betydande verktyg för mig i min konst”, säger Clara Hallencreutz.

GLOSSYBOX by Clara Hallencreutz

Varje månad skickar GLOSSYBOX ut en box med personligt utvalda skönhetsprodukter till sina över 40 000 prenumeranter i Sverige. I mars 2015 får prenumeranterna hem Clara Hallencreutz-boxen, vars innehåll är minst lika färgstarkt som konstnärinnans uttryck. Produkterna i marsboxen är hemliga fram till lanseringsdatum, med ett undantag – alla prenumeranter kommer att få ett läppstift från Make Up Store, som en hyllning till Clara Hallencreutz konstverk på boxen.

”Detta är första gången vi på GLOSSYBOX arbetar med fotografi på boxen, vilket är i linje med den framåttänkande andan som vi står för. Clara Hallencreutz känns som den perfekta konstnären att samarbeta med då hennes innovativa, färggranna och lekfulla fotokonst sprider glädje och inspiration till våra prenumeranter – perfekt för mars månad”, säger Victoria Senkpiel, kreativ chef på GLOSSYBOX.

I tidigare designsamarbeten har bland annat Dagmar, Lovisa Burfitt, Maria Nilsdotter och Therese Sennerholt präglat boxen med sina konstnärliga tolkningar av GLOSSYBOX.

Boxen med Clara Hallencreutz design lanseras i mars 2015 och är exklusiv för
GLOSSYBOX prenumeranter. Boxen finns i begränsad upplaga så långt lagret räcker. En löpande månadsprenumeration på GLOSSYBOX kostar 139 kr per månad, en 6 månaders prenumeration 699 kr och en 12 månaders prenumeration 1299 kr.

Foto: Linnea Frank

Foto: Linnea Frank

Clara Hallencreutz, född 1985, har en kandidatexamen i fotografi från Griffith University i Brisbane, Australien. Med ett starkt signum för färg och form har hennes fotokonst mottagits med storm både i Sverige och utomlands. Hon har medverkat i ett flertal utställningar, bland annat i Australien, Kina, England och i Sverige. Idag är Claras konst representerad via två internationellt erkända gallerier: Opera Gallery i London och Mouche Gallery i Los Angeles. Tavlorna säljs signerade och i begränsad upplaga. www.clarahallencreutz.com

För ytterligare information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Eva Pentti-Kortman, SpoilConcept Communication
E-post eva.pentti-kortman@spoilconcept.se eller tfn 070 875 68 02

läs hela artikeln...

Maria Nilsdotter designar för GLOSSYBOX

Maria Nilsdotter box

GLOSSYBOX inleder nu ett designsamarbete med smyckesdesignern Maria Nilsdotter. Maria Nilsdotter har exklusivt för GLOSSYBOX designat årets decemberbox med inspiration från korpens mystik och dess lekfullhet. Boxens övergripande utseende är hämtat från Marias skissbok, med fina drag av blyerts och

Maria Nilsdotter box

GLOSSYBOX inleder nu ett designsamarbete med smyckesdesignern Maria Nilsdotter. Maria Nilsdotter har exklusivt för GLOSSYBOX designat årets decemberbox med inspiration från korpens mystik och dess lekfullhet. Boxens övergripande utseende är hämtat från Marias skissbok, med fina drag av blyerts och synliga papperslinjer.

I december lanseras för GLOSSYBOX en helt ny och unik design gjord av smyckesdesignern Maria Nilsdotter. Boxen har fått en skimrande och mystisk look inspirerad av korpens lekfulla sätt och dragning till allt som glimmar. Maria Nilsdotters design karaktäriseras av symboliska figurer, oväntade vinklar och provocerande kontraster. Hennes smycken refererar till en mystisk fantasivärld inspirerad av sägner och mytologi.

”Korpar är väldigt lekfulla varelser och dras till skinande och glittrande ting, något som symboliseras med hjälp av diamanterna på boxen. Historien om korparna valde jag då den speglade tanken på hur man dras till en GLOSSYOX och dess innehåll.”, berättar Maria Nilsdotter.

Varje månad skickar GLOSSYBOX ut en box med personligt utvalda skönhetsprodukter till sina 35 000 prenumeranter. Som alltid är produkterna i decembers utgåva av GLOSSYBOX hemliga fram till lanseringsdatum, men GLOSSYBOX avslöjar redan nu att alla prenumeranter kommer att få en glittrig ögonskugga från Bellapierre som blir en naturlig förlängning av citatet som står skrivet på boxen.

”Vi är väldigt stolta över designsamarbetet med Maria Nilsdotter för vår julutgåva av GLOSSYBOX. Maria Nilsdotter beskriver sina smycken som bärbar konst med en lekfull touch, något som vi tycker stämmer överens med GLOSSYBOX.” säger Victoria Senkpiel, kreativ chef på GLOSSYBOX.

Boxen med Maria Nilsdotters design ges ut under december och är exklusiv för GLOSSYBOX prenumeranter. Boxen finns i begränsad upplaga så långt lagret räcker.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX samarbetar med Make Up Store

Image

GLOSSYBOX, den mest omtalade skönhetsboxen, lanserar idag sitt strategiska samarbete med Make Up Store, ett av Sveriges ledande sminkvarumärke. Genom detta partnerskap kommer GLOSSYBOX ta med sina prenumeranter på en resa i sminkets tecken.

”Det känns verkligen rätt i tiden …

Image

GLOSSYBOX, den mest omtalade skönhetsboxen, lanserar idag sitt strategiska samarbete med Make Up Store, ett av Sveriges ledande sminkvarumärke. Genom detta partnerskap kommer GLOSSYBOX ta med sina prenumeranter på en resa i sminkets tecken.

”Det känns verkligen rätt i tiden för oss att samarbete med GLOSSYBOX. Deras koncept är genialt och vi vill låta deras skönhetsentusiaster upptäcka det stora sminkutbudet Make Up Store har att erbjuda”, säger Johan Larsson, Press och Marketing Manager för Make Up Store.

Fem månader i rad kommer Make Up Store vara med i boxen med en fullsize-produkt, först ut är deras populära lösögonskugga – Eyedust.

”Vi är riktigt stolta över att presentera det partnerskap vi har inlett nu i september med Make Up Store. Det betyder mycket för oss att varumärket satsar så stort på GLOSSYBOX i höst och vinter”, säger Victoria Senkpiel, Beauty Director för GLOSSYBOX Sverige.

GLOSSYBOXs prenumeranter kan förbereda sig på en fullspäckad sminksäsong fylld av inspiration och överraskningar.

Varje månad skickar GLOSSYBOX en lyxig box med fem skönhetsprodukter. Septemberboxen kostar 139 kr/månad och finns att köpa under hela månaden på www.glossybox.se så långt lagret räcker.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX fyller 3 år

Firar med en ny lyxigare box!

GLOSSYBOX säljer en box var tolfte sekund och med verksamhet på tre kontinenter i tio olika länder, har GLOSSYBOX etablerat sig som branschledande på att föra de bästa skönhetstrenderna från mer än 500 internationella

Firar med en ny lyxigare box!

GLOSSYBOX säljer en box var tolfte sekund och med verksamhet på tre kontinenter i tio olika länder, har GLOSSYBOX etablerat sig som branschledande på att föra de bästa skönhetstrenderna från mer än 500 internationella varumärken över de senaste tre åren med över sex miljoner utskickade boxar.

För tre år sedan, i hjärtat av Berlin, grundades ett ungt och nytänkande företag. GLOSSYBOX, en prenumerationstjänst på skönhetsprodukter som varje månad skickar ut vackert förpackade boxar med noggrant utvalda produktöverraskningar direkt hem till kvinnor runt om i hela världen.

GLOSSYBOX har globalt samarbetat med flera stora och välkända varumärken, bland annat Harrod’s, Harper’s Bazaar, Vogue samt i Sverige med Lovisa Burfitt och Dagmar för att ta fram exklusiva limited edition-boxar.

“Vi har kommit långt med utvecklingen av GLOSSYBOX och jag är extremt stolt över att se förvandlingen från en idé till det skönhetsbolag som vi är idag. Jag vill uttrycka min största tacksamhet till alla våra prenumeranter, lojala partners och supportrar från hela världen – utan dem skulle GLOSSYBOX aldrig kommit så här långt”, säger Charles von Abercron, grundare och global VD.

För att fira detta 3-årsjubileum vill GLOSSYBOX ge sina fantastiska kunder en ny design på boxen. Boxen, som släpps i augusti, har nu en mer puderrosa färg och en lyxigare och mer sofistikerad känsla och är starten på en ny era!

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX presenterar sin första oberoende undersökning

OROVÄCKANDE RESULTAT I NY STUDIE OM UNGA KVINNORS SOLVANOR

En ny svensk studie av unga kvinnors solvanor visar oroväckande resultat där ungas solmönster direkt går emot Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendationer.

Studien som genomförts av GLOSSYBOX har till syfte att öka medvetenheten kring …

OROVÄCKANDE RESULTAT I NY STUDIE OM UNGA KVINNORS SOLVANOR

En ny svensk studie av unga kvinnors solvanor visar oroväckande resultat där ungas solmönster direkt går emot Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendationer.

Studien som genomförts av GLOSSYBOX har till syfte att öka medvetenheten kring hudcancer bland kvinnor i Sverige, som är ett växande problem. Under maj månad tillfrågades 33 000[1] kvinnor i GLOSSYBOX databank om sina solvanor och resultaten är främst oroväckande bland unga kvinnor under 25 år.

BRÄNNA SIG
Strålsäkerhetsmyndigheten[2] har länge varnat för riskerna med att sola och menar att allmänheten är medveten om både kopplingen mellan UV-inducerade brännskador och hudcancer samt att riskerna ökar ju yngre man är och ju oftare man bränner sig. Trots detta uppger 95,1 % av de svarande[3] att de någon gång bränner sig, men bara 36,6 % nämner att de någon gång uppsökt läkare för att kontrollera sina födelsemärken.

22,9 % av de som ”ofta eller alltid” bränner sig uppger även att de ökat sitt solande de senaste fem åren. Dessutom anger nära var femte svarande under 18 år att de bränner sig ofta eller alltid.

Hela 85 % respektive 90 % av de medverkande i undersökningen tycker att påståendena ”Jag mår bra av att sola” och ”Jag tycker det är fint att vara solbrun” stämmer ganska eller mycket bra in på dem. Sifforna pekar på att inställningen till solbränna verkar ligga bakom rådande solvanor.

  • 9 av 10 bränner sig någon gång
  • Färre än 4 av 10 har kollat upp sina födelsemärken hos en hudläkare
  • 1 av 5 av de som ofta eller alltid bränner sig har trots detta ökat sitt solande
  • 1 av 5 yngre än 18 år bränner sig alltid eller ofta
  • 8 av 10 menar att de mår bra av att sola
  • 9 av 10 tycker det är snyggt att vara solbrun

TID I SOLEN
3 av 5 med känslig hud vistas direkt i solen mellan kl. 11 och 15

GLOSSYBOX har även jämfört medverkandes uppfattningar kring tillbringad tid i solen i förhållande till Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendationer. Myndigheten varnar för solen när den är som starkast, mellan kl. 11 och 15. Under dessa timmar bör man skydda sig genom att vistas i skuggan. En person som oftast blir brun, ibland röd, riskerar att bränna sig redan efter 40 minuter i solen utan skydd under dessa timmar. Hela tre av fem i kategorin som alltid eller ofta bränner sig uppger att de mestadels kommer vistas direkt i solen mellan kl. 11 och 15.

SOLKRÄM
3 av 4 som någon gång bränner sig känner sig säkra i solen med solkräm

Strålsäkerhetsmyndigheten varnar för den falska tryggheten i solkräm och menar att många tror sig vara skyddade tillräckligt och vistas därför längre tid i solen än vad deras skydd egentligen tillåter. 75,2 % av svarande som någon gång bränner sig uppger ändå att de känner sig säkra i solen med solkräm.

D-VITAMIN
6 av 10 som solar för att få D-vitamin solar längre än rekommenderat

60,7 % av svarande, som uppger att de som främsta eller en av de främsta anledningarna solar för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin, uppger att de mestadels kommer vara ute direkt i solen i mer än 2 timmar per dag. Strålsäkerhetsmyndigheten menar att det i sommartider räcker med 15 minuters sol för att kroppen ska producera tillräckligt med D-vitamin. Mer sol leder inte till ökad D-vitaminsproduktion.

SOLARIUM
Drygt 9 av 10 med ljus eller påtagligt ljus hud har solat solarium
Mer än hälften av dessa har bränt sig i solariet
1 av 4 yngre än 18 har solat solarium
1 av 5 solar solarium för att ”grunda”

Solariesolning är klassificerat i högsta riskkategorin, ”cancerframkallande för människor”, av Världshälsoorganisationen (WHO). Kopplingarna mellan solariesolning och hudcancer är tydliga. Strålsäkerhetsmyndigheten avråder i synnerhet personer med ljus och känslig hud, samt barn och ungdomar under 18 år, från att sola solarium. 86,6 % av svarande som identifierar sig med hudtyp 1 eller 2 (ljus eller påtagligt ljus hud) uppger dock att de någon gång solat solarium och 62,5 % av dessa nämner att de någon gång bränt sig i solariet. Trots varningar och förslag på införande av 18-års gräns på solarium uppger också 36,9 % av svarande under 18 att de någon gång solat solarium.

Strålsäkerhetsmyndigheten varnar för farorna kopplade till den falska tryggheten i att ”grunda brännan i solariet”. 21,3 % av svarande uppger trots detta att påståendet “Jag solar solarium för att grunda inför sommarhalvåret/utlandsresan” stämmer ganska eller mycket bra in på dem.

Sammanfattningsvis finns det en alarmerande diskrepans mellan ungas solvanor och myndigheternas rekommendationer för kvinnor med typiskt skandinaviska hudtyper (I och II). Skillnaden mellan rekommendationer och faktiskt beteende gäller alla undersökta områden så som benägenhet att bränna sig, tid man vistas i solen, användande av solkräm, kunskap kring D-vitaminproduktion, samt solarievanor. Skillnaden tros bero på rådande skönhetsideal och trots myndigheternas rekommendationer och ökande antal fall av malignt melanom (hudcancer) så verkar detta inte påverka ungas inställning till solande.

[1] 3307 av de tillfrågade deltog i undersökningen i åldern 18-61+ år. Av dessa var 1097 svarande under 25 år.
[2] All fakta från Strålsäkerhetsmyndigheten finnas att hitta på myndighetens hemsida.
[3] Under 25 år

läs hela artikeln...

Charles von Abercron utsedd till Årets Ledare 2014

Charles von Abercron, Glossybox grundare och globala VD, fick titeln som Årets Ledare i kategorin marknadsföring under det årliga innoCos Summit i Rom, Italien. Jamie Kern Lima, grundare och VD för IT Cosmetics, samt Valerie Hoecke, senior vice president för …

Charles von Abercron, Glossybox grundare och globala VD, fick titeln som Årets Ledare i kategorin marknadsföring under det årliga innoCos Summit i Rom, Italien. Jamie Kern Lima, grundare och VD för IT Cosmetics, samt Valerie Hoecke, senior vice president för Benefit Cosmetics, fanns också bland de nominerade. Utmärkelsen delades ut till ledare och visionärer från skönhetsbranschen av The Global Community Advisory Board.

von Abercron grundade Glossybox år 2011 i Berlin, Tyskland, som snabbt blev en världssuccé. Idag finns Glossybox på tre kontinenter och i tio länder med en månatlig kundbas på över 200.000 personer. Fem noggrant utvalda skönhetsprodukter skickas varje månad till kunder över hela världen. Samtidigt erbjuder företaget skönhetsbranschen ett innovativt koncept och frekvent feedback från kunder och sociala medier, vilket ger en värdefull insikt för skönhetsföretagen.

Irina Kremin, en av grundarna av Global Cosmetics Community, säger: ”Vårt mål är att hedra innovativa ledare. Genom digitalisering har Charles von Abercron med Glossybox skapat en tjänst som gör det möjligt för varumärken från skönhetsbranschen att nå ut till nya och existerande kunder. Därför är vi mycket glada att tilldela honom titeln Årets Ledare.”

läs hela artikeln...

Glossybox by Lovisa Burfitt

Nu har turen kommit till Lovisa Burfitt att tolka GLOSSYBOX. Årets junibox har en dramatisk och lyxig look, helt i linje med den design vi känner igen Lovisa Burfitt för och speglar en självständig och glamourös kvinna som tar till …

Nu har turen kommit till Lovisa Burfitt att tolka GLOSSYBOX. Årets junibox har en dramatisk och lyxig look, helt i linje med den design vi känner igen Lovisa Burfitt för och speglar en självständig och glamourös kvinna som tar till vara på livets goda.

I juni lanseras en GLOSSYBOX formgiven av svenska illustratören Lovisa Burfitt. Det är GLOSSYBOX tredje designsamarbete och denna gång har boxen fått en look av glossiga, röda läppar och sotade, markerade ögon – en känsla av lyx, samtidigt som det ska vara lustfyllt med makeup och skönhet.

”Jag kände att min stil kunde tillföra något som passade ihop med GLOSSYBOX. Kvinnan på boxen tycker om att drömma sig bort till Hollywoodglamour, att få vara Marilyn Monroe eller Scarlett Johansson för en stund. Detta är också känslan jag ville förmedla”, säger Lovisa Burfitt.

Varje månad skickar GLOSSYBOX ut en box med personligt utvalda skönhetsprodukter till sina 35 000 prenumeranter. Produkterna i junis utgåva av GLOSSYBOX speglar kvinnan på boxen, bland annat kommer alla prenumeranter få en mascara från Benefit Cosmetics. Mascaran symboliserar trenden med sotade ögon som blivit så stor och som även reflekteras i Lovisa Burfitts design.

”Vi är jätteglada över att Lovisa Burfitt har valt att designa vår juniutgåva av GLOSSYBOX. När vi funderade på vem som skulle göra en uppföljning på våra tidigare samarbeten, var Lovisa Burfitt den första vi kom att tänka på och det mest naturliga valet med tanke på hennes personliga stil och kreativitet. Hennes tolkning av boxen återspeglar verkligen den trendkänsla, framåtanda och självsäkerhet som vi står för” säger Victoria Senkpiel, kreativ chef på GLOSSYBOX.

Boxen med Lovisa Burfitts design ges ut under juni och är exklusiv för GLOSSYBOX prenumeranter. Boxen finns i begränsad upplaga så långt lagret räcker.

läs hela artikeln...

En stjärnfylld jul väntar hos Glossybox som firar 5 år i Sverige! Vi avslutar året med superkvinnan Kenza Zouiten!

Pink Diamond box 1

Året hos Glossybox avslutas med en glänsande triad av designboxar – som verkligen gör Glossybox till den ultimata julklappen! Först ut i november är Christmas Sparkle i en sprakande vinterdesign som hjälper oss att komma i stämning inför julen. Samma

Pink Diamond box 1

Året hos Glossybox avslutas med en glänsande triad av designboxar – som verkligen gör Glossybox till den ultimata julklappen! Först ut i november är Christmas Sparkle i en sprakande vinterdesign som hjälper oss att komma i stämning inför julen. Samma månad släpps också den omåttligt populära och årligen återkommande limiterade julboxen som i år kallas The Star Box och har en lyxig design i guldmetallic och vita stjärnor. Sist ut i år är The Pink Diamond Box för december i en vacker, guldfolierad box och en kampanj som frontas av Powerkvinnan och entreprenören Kenza Zouiten!

 

November

Christmas Sparkle – November

I november börjar vi uppladdningen inför den stundande högtiden med en härligt djupblå box som för tankarna till stjärnklara vinternätter, festligheter och fyrverkerier. Boxen innehåller bland annat ett body butter i 50 ml från The Body Shops populära limiterade julserie Jungle Bells i någon av dofterna Spiced Apple, Frosted Berries och Vanilla Chai. Christmas Sparkle ingår i månadsprenumerationen. Pris 139 kronor/månad.

Star box

Limited Edition Julbox/The Star Box – November

En efterlängtad favorit bland prenumeranter såväl som icke prenumeranter är den lyxigt välfyllda Limited Edition Julbox! I år har julboxen fått namnet The Star Box och har en exklusiv design i guldmetallic och vitt. Boxen är fylld med sex noga utvalda skönhets-produkter i fullsize och har ett värde på över 1400 kronor. Bland annat innehåller den en läcker ögonpalett i snygga färger från ABSOLUTE NEW YORK. Boxen är perfekt att ge bort i julklapp då den köps separat och ej kräver en månadsprenumeration. Släpps till försäljning 23 november. Pris 329 kronor för icke-prenumeranter, resp. 299 kronor för aktiva.

Pink Diamond

The Pink Diamond Box – December

Med årets sista box säger Glossybox inte bara tack till alla sina prenumeranter för det gånga året, utan passar också på att fira Glossybox 5-årsjubileum i Sverige. Boxen är en stilren specialversion av den ikoniska rosa boxen, iklädd i ett modernt, guldfolierat grafiskt diamantmönster. The Pink Diamond Box är en hyllning till Glossybox prenumeranter som vi anser vara rosa diamanter – lika starka och unika som en diamant. Den otroligt inspirerande, unga mode-entreprenören och starka kvinnan Kenza Zouiten blir kampanjens ansikte utåt i december! Innehållet är en överraskning men kommer bland annat innehålla ett semi-matt läppstift i färgen Bossy från det unga, edgy varumärket MDMflow och kommer i en lyxigt läcker guldhylsa till ett värde av 199 kr. The Pink Diamond Box ingår i månadsprenumerationen. Pris 139 kronor/månad. Om man beställer boxen innan den 12 december så får du boxen hemlevererad före julafton!

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX släpper VEGANSK skönhetsbox!

Vegan Box

För första gången någonsin lanserar Glossybox en helt och hållet vegansk skönhetsbox. Boxen, som går under namnet The Vegan Box, görs i samarbete med Årets Youtuber-stjärnan och veganen Therése Lindgren och är en Limited Edition box. Boxen innehåller 6 skönhetsprodukter

Vegan Box

För första gången någonsin lanserar Glossybox en helt och hållet vegansk skönhetsbox. Boxen, som går under namnet The Vegan Box, görs i samarbete med Årets Youtuber-stjärnan och veganen Therése Lindgren och är en Limited Edition box. Boxen innehåller 6 skönhetsprodukter till ett värde över 1 000 kr, bland annat hårinpackningen Head & Hair Heal Mask från Maria Nila.

”För Glossybox känns det helt rätt i tiden att göra en vegansk skönhetsbox. Det veganska temat är en växande trend, och det känns som en självklarhet för Glossybox att vara en del av denna trenden”, säger Victoria Senkpiel, VD på Glossybox.

Boxen görs i samarbete med prisade ”Årets Youtuber”-stjärnan Therése Lindgren som med sin stora följarskara på hela 450 000 Youtube-prenumeranter känns som det självklara valet att göra detta boxsamarbete med – då hon inte bara är en stor förebild bland unga tjejer i Sverige utan också är vegan.

”Hon tog beslutet att inte bara äta veganskt utan att helt börja använda sig av veganska produkter. Alltså inga skinnskor, täcke utan dun och smink fritt från animaliskt innehåll. Det är inte alltid att hitta rätt men med lite research så går det och för Therése var det knappt en uppoffring” – kan man läsa i intervjun med Therése Lindgren i Glossybox Vegan Mag som utkommer tillsammans med den limiterade boxen.

”Som Sveriges största prenumerationstjänst för boxar är det otroligt viktigt för oss att ta ansvar och inspirera till att våga testa nya produkter och varumärken. Våra Glossybox-prenumeranter har efterfrågat ett samarbete med Therése Lindgren – vilket gör detta önskade samarbete extra kul med tanke på Theréses starka anknytning till vegansk skönhet. Samtidigt kan vi erbjuda denna box för skönhetsintresserade att testa på veganska skönhetsprodukter i en helt och hållet vegansk skönhetsbox.” avslutar Victoria Senkpiel, VD på Glossybox.

 


The Vegan Box är en Limited Edition-box och säljs därmed i begränsad upplaga till både prenumeranter och icke-prenumeranter. Den släpps till försäljning i slutet av oktober och kostar 279 kr för prenumeranter samt 299 kr för icke-prenumeranter. Besök www.glossybox.se/vegan-box för mer information.

läs hela artikeln...

GLOSSYBOX Mors dag-edition

Den perfekta Mors dag-presenten!

Glossybox, en prenumerationstjänst på skönhetsprodukter, är idag oerhört stolta över att presentera en exklusiv Mors dag-box. Boxen kommer ut till försäljning den 28 april till priset av 269kr för aktiva prenumeranter (299kr för icke prenumeranter), …

Den perfekta Mors dag-presenten!

Glossybox, en prenumerationstjänst på skönhetsprodukter, är idag oerhört stolta över att presentera en exklusiv Mors dag-box. Boxen kommer ut till försäljning den 28 april till priset av 269kr för aktiva prenumeranter (299kr för icke prenumeranter), och innehåller noggrant utvalda produkter som kommer att få vilken kvinna som helst att känna sig älskad och speciell. Boxen är en limited edition-box som beställs utöver den vanliga prenumerationen. Värdet på boxen är över 1000kr!

Britta Fleck, Vice VD för Global Brand Relations på Glossybox, tvåbarnsmamma och ansvarig för valet av produkter i Mors dag-boxen, tror att ”alla mammor skulle älska att få denna unika limited edition-box. En stor portion kärlek och omtanke har lagts ner för att fylla denna box med fantastiska produkter”.

Vi vet hur svårt det kan vara att hitta en Mors dag-present som både uppskattas och kommer till användning. Därför har vi nu gjort det enkelt för dig genom att fylla en specialdesignad box med lyxiga skönhetsprodukter som får alla mammor att känna sig utvalda. Produkterna i boxen har valts ut för att passa mammor i alla åldrar.

Mors dag-boxen skickas ut för leverans innan Mors dag och finns i begränsad upplaga så långt lagret räcker.

läs hela artikeln...