Om GLOSSYBOX

Vad är GLOSSYBOX?

GLOSSYBOX är en produkt av Beauty Trend Holding GmbH som har varit mycket framgångsrika med försäljning av skönhetsboxar på nätet. Utöver månadsboxen för kvinnor, erbjuds även en box för män – The Man Box – som skickas ut fyra gånger per år samt specialboxar i limiterad upplaga vid speciella tillfällen som jubileum, jul och Mors dag. Idag finns GLOSSYBOX på tre kontinenter och har sitt huvudkontor i Berlin.

Konceptet GLOSSYBOX

GLOSSYBOX är en omtalad prenumeration där du som prenumerant får hem en lyxig box med fem skönhetsprodukter i mindre format varje månad. Den låter dig testa nya produkter och nya varumärken och förhoppningsvis hitta nya favoritprodukter. Det är ett kul sätt att vidga sina vyer i skönhetsvärlden och inte minst lite vardagslyx. GLOSSYBOX startade december 2011 i Sverige och i april 2013 tillkom även The Man Box.

Såhär fungerar det: Varje månad skickas fem särskilt utvalda skönhetsprodukter i mindre format, snyggt förpackat i en lyxig box, direkt hem till prenumeranten. Varje GLOSSYBOX innehåller särskilt utvalda produkter som i viss mån anpassas till prenumerantens skönhetsprofil. I skönhetsprofilen har prenumeranten fått möjlighet att svara på frågor om hudtyp, hårfärg och produktpreferenser via GLOSSYBOX hemsida.

Fördelar för användare och tillverkare

Både kunder och skönhetsbranschen kan dra nytta av det globala GLOSSYBOX-nätverket. GLOSSYBOX prenumeranter får regelbundet de nyaste skönhetsprodukterna kombinerat med kända klassiker samt en vår egen tidning, GLOSSY MAG, som ackompanjerar boxen varje månad. Värdet på produkterna som finns i boxen överstiger alltid prenumerantens kostnad för boxen.

GLOSSYBOX erbjuder skönhetsbranschen en ideal marknadsplattform för att öka räckvidden och försäljningen inom gruppen ”early adopters”. När kosmetikföretag distribuerar produktprover som reklam, går dessa oftast till magasin, företag eller olika affärer. Att identifiera och nå potentiella kunder kan därmed visa sig vara en mycket stor utmaning. Denna utmaning minskar avesvärt med GLOSSYBOX eftersom deras kunder generellt sätt är intresserade av att testa och lära mer om olika varumärkens produkter. Med hjälp av produktenkäter som prenumeranterna svarar på efter att testat produkterna i sin box, får GLOSSYBOX detaljerad insyn i produkt- och varumärkesegenskaper som tillverkaren normalt erhåller genom kostsamma marknadsanalyser.

Team, historia och investerare

Charles von Abercron grundade företaget med en handfull anställda 2011, och är verkställande direktör för Beauty Trend Holding GmbH internationellt. GLOSSYBOX har växt snabbt från att vara en handfull anställda till ett stort internationellt team. Efter expansionen av Beauty Trend GmbH i Tyskland, utvidgades Beauty Trend Holding GmbH globalt med internationellt anställda.

GLOSSYBOX är en global framgång med över 8 miljoner utskickade boxar över 3 kontinenter och 10 länder, så som i USA, Storbritannien och Frankrike. Skönhetsboxen når mer än 200 000 prenumeranter varje månad och innehåller produkter från över 1000 internationella varumärken.

Investorer inkluderar Rocket Internet, Holtzbrinck Ventures och Investment AB Kinnevik.

Presskontakt:

Jessica Feinbaum