=

Ny undersökning från GLOSSYBOX Research visar: Var tredje firar någon annan än sin egen mamma på Mors Dag

GLOSSYBOX Research har tagit tempen på det svenska Mors Dag-firandet genom en undersökning* bland sina prenumeranter och kan avslöja att mer eller mindre alla, 96 procent, uppvaktar sin mamma på Mors Dag och att vikten av att fira Mors Dag för många ökar med åldern. Undersökningen visar också att så många som 31 procent firar en kvinna i sin närhet som inte är ens egen mamma.

GLOSSYBOX genomför fristående undersökningar bland sina prenumeranter genom GLOSSYBOX Research och när de i år tar del av deras tankar kring Mors Dag, hur man brukar uppvakta sin mamma och hur man som mamma själv blir uppvaktad framkommer många intressanta fynd. Att Mors Dag är en dag då många tar tillfället i akt att fira sin mamma är välkänt men att det görs av så gott som alla, 96 procent, är överraskande resultat. Att nästan var tredje dessutom uppvaktar någon annan i sin närhet än sin egen mamma den här dagen är ett oväntat och spännande fynd från undersökningen. På frågan vem denna person är nämns kvinnor så som mor- och farmödrar, svärmödrar, bonusmammor, systrar och vänninor. Mors Dag är alltså inte bara en dag för ens egen mamma utan en dag när kvinnor i ens närhet får en extra tanke och uppskattning. Många av respondenterna tycker också att Mors Dag är ett viktigt tillfälle att fira mamma, nästan 78 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt. Samtidigt anser fler än hälften, 57 procent, att det har blivit viktigare eller mycket viktigare för dem att uppvakta sin mamma på Mors Dag med åldern och av dem som själva är mammor svarar drygt 50 procent att vikten av Mors Dag har ökat sedan de själva fick barn.

”Som både mamma och dotter har jag firat Mors Dag många gånger, och jag kan hålla med om att dagen känns ännu lite mer speciell sedan jag fick egna barn. Jag tycker att det är en viktig dag och ett ypperligt tillfälle att visa uppskattning till en mycket betydelsefull person i sitt liv”, säger Carolina Gynning, dotter och mamma till två barn.

Upp till 400 kronor och ofta skönhetsprodukter

Presenter hör enligt många Mors Dag-firandet till. Knappt 44 procent av respondenterna tror att mamma önskar sig en skönhetsrelaterad produkt i present medan var femte tror att mamma skulle uppskatta icke-materiella gåvor som kvalitetstid tillsammans eller en present med omtanke som exempelvis en gåva till välgörenhet. Få, bara 3 procent, lägger mer än 800 kronor på uppvaktningen. De flesta, 75 procent av respondenterna, känner att upp till 400 kronor är en lagom summa att spendera på mamma på hennes speciella dag. Hur mycket man spenderar har också med åldern att göra – 29 procent svarar att ju äldre de blir desto dyrare presenter köper de, något som kan hänga samman både med den ökade vikten av Mors Dag och med en högre och stabilare inkomst. När dem som själva är mödrar svarar på frågan hur mycket deras barn rimligen ska lägga ut för firandet blir svaret dock annorlunda – nästan 70 procent svarar att de inte bör lägga något alls, eller som högst 150 kronor.

”Det är verkligen spännande och lärorikt att kunna lyssna till våra många prenumeranter och få insikt i deras värderingar, vad de uppskattar och tycker är viktigt”, säger Victoria Senkpiel, Managing Director GLOSSYBOX. ”Att många uppskattar att både ge och att få en skönhetsrelaterad produkt är något vi sett i tidigare sammanhang men intressant att se hur högt andra icke-materiella saker värdesätts, som att bli bjuden på hemlagad middag eller annan typ av kvalitetstid med sina nära och kära. Det är helt klart en ögonblicksbild av vårt samhälle där vi ser att tid tillsammans blir allt mer värdefullt i vår stressade vardag”.