=

GLOSSYBOX visar lönsamhet globalt – stängde 2014 med sjusiffrig lönsamhet (i Euro)

GLOSSYBOX förändringsarbete med fokus på 10 kärnmarknader, decentralisering och satsningar på effektivitet och kundnöjdhet har gett avkastning – företaget stängde 2014 med 12 lönsamma månader bakom sig och en sjusiffrig (i Euro) total lönsamhet för 2014. Sverige som varit en stark marknad ända sedan starten är nu företagets näst största efter hemmamarknaden Tyskland. Bland GLOSSYBOX investerare återfinns Kinnevik, Rocket Internet, Holtzbrinck Ventures, och Access Industries.

Ny GLOSSYBOX

GLOSSYBOX, den världsledande prenumerationstjänsten för skönhetsprodukter, stängde 2014 med en sjusiffrig lönsamhet (i Euro). GLOSSYBOX, som verkar i de tio länderna Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike, UK, USA, Irland, Schweiz, Österrike och Kanada, visade lönsamhet varje månad det gångna året. Företaget såg stark tillväxt i kundbasen under 2014 som ökade med 25 procent, samtidigt som kostnaden för marknadsföringen kunde reduceras med hela 33 procent.

GLOSSYBOX lanserades i Sverige i december 2011, efter att företaget grundats i mars samma år av Charles von Abercron i Berlin, och visade redan från starten en stark tillväxt. Idag är den svenska marknaden den näst största efter Tyskland i termer av antal prenumeranter och den marknad med i särklass högst penetration per capita. Varje månad distribuerar GLOSSYBOX 200 000 boxar globalt till skönhetsintresserade prenumeranter och sedan starten har de sålt mer än 6 miljoner boxar.

En viktig faktor som bidragit starkt till framgången och som nu utvecklat GLOSSYBOX till ett lönsamt företag globalt är det förändringsarbete som påbörjades under 2013 där GLOSSYBOX såg över sin strategi och återigen hittade tillbaka till kärnan för sin affär – sina kunder. Arbetet har bland annat inneburit att GLOSSYBOX gått från snabb expansion på 20 marknader till tydligt fokus på 10 kärnmarknader med effektivisering och decentralisering av organisation och processer. Förutom resultatmässigt märks arbetet också hos kunderna. Under 2014 ökade kundnöjdheten till över 80 procent, från 2013 års snitt på 68 procent, med en maximal notering på 95 procent.

GLOSSYBOX grundare och VD Charles von Abercron är väldigt nöjd med resan företaget hittills gjort;

”Hela Glossybox-teamet är fantastiskt glada över utvecklingen. Vi har arbetat hårt för att möjliggöra den här framgången och har varit tvungna att ta en del svåra men nödvändiga beslut. Detta ser ut att ha betalat av sig, då vi genom vår lönsamhet nu öppnar upp för nya möjligheter. Nu står vi rustade för att ännu snabbare nå vår vision – att bli den världsledande källan för att upptäcka skönhetsprodukter.”