Makeup

LH cosmetics: ”Vi vill förändra hur man använder smink”

LH cosmetics Vi vill förändra hur man använder smink

Med mottot “You are the Crea­tor” starkt förankrat i varumärket vill LH cosmetics förändra hur man använder smink och uppmuntra till att göra slut med traditionella sminkregler. Smink ska vara kul och kunna använ­das på många olika sätt. Det är bara du som sätter gränserna.

Artikeln är i samarbete med LH cosmetics som medverkar i GLOSSYBOX november 2022.

Gillar du också att testa nya beautyprodukter varje månad? Läs mer om vårt senaste erbjudande och signa upp dig på GLOSSYBOX här!

Makeupartisten tillika influencern Linda Hallberg grundade LH cosmetics för sex år sedan. Första idén till varumärket fick hon i sitt arbete när hon började få problem med sin rygg efter att ha släpat runt på många olika produkter för varje jobb. Då väcktes en tanke om att starta ett multifunktionellt varumärke där produkterna paketeras för att väga så lite som möjligt och ta upp minimalt med plats.

– Linda [Hallberg, reds anm] är en konstnär som använder ansikten som sin målarduk. Det är fascinerande att se henne skapa och hon ser inga begränsningar i hur hon an- vänder och leker med färger. Det är grunden till LH cosmetics då Linda frustrerades över att det saknades produkter för flera användningsområden på marknaden, berättar Linda Hellqvist, VD på LH cosmetics.

LH cosmetics är fortfarande Linda Hallbergs hjärtebarn. I dag jobbar hon aktivt med produkt- utveckling och varumärkets kreativa riktning.

– LH cosmetics föddes ur genuin passion och kärlek för färg och form. Då som nu, brinner vi för att förändra hur man använder smink genom att utveckla ett multifunktionellt varumärke där färg helt enkelt bara är färg och den som skapar också själv bestämmer var och hur färgerna passar bäst. Vi tycker helt enkelt att smink ska vara kul och ett sätt att uttrycka sig. Det sagt så kompromissar vi aldrig med kvalitet. Vi har ju en makeupartist i världsklass som sätter standarden. Och självklart är alla våra produkter veganska, säger Linda Hellqvist.

Var hittar ni inspirationen när ni skapar era produkter?

– Vi hittar inspiration överallt. Något vi ser eller upplever, personliga intressen i teamet, något vi saknar eller själva skulle vilja ha. Våra senaste lanseringar bygger på inspiration vi fått från en affisch på tunnelbanan, en soluppgång, vårt community av lojala kreatörer, Lindas klättring – ja, överallt!

LH cosmetics Vi vill förändra hur man använder smink
Några Glossies får testa Fantastick Lipstick (229 kr/2 g) från LH cos­metics i sin GLOSSYBOX november. Några av de färger som kan dyka upp i boxen är “Garnet”, “Famous” och “Pop”.

Vi på GLOSSYBOX gillar att LH cosmetics vill förändra hur man använder smink och hur ni uppmuntrar till lekfullheten – att man inte ska tänka för mycket på regler. Hur kan man bli mer kreativ sin sminkrutin?

– Våga testa och utforska. En liten färgklick kan göra hela skillnaden. Det finns så oerhört mycket inspiration där ute och alldeles för ofta hör vi ”wow, det här hade jag aldrig vågat testa själv men jag älskar det.” Låt inspirationen flöda och våga testa helt enkelt.

Hur jobbar LH cosmetics för att alla oavsett kön eller hud­ färg ska känna sig inkluderade i ert varumärke?

– Vi jobbar med inkludering i alla led, från produktutveckling till modellbilder och kommunikation. Vi sätter inga begränsningar för vem som kan använda våra produkter utan försöker ta fram nyanser och formuleringar där alla ska hitta något som passar.

Nyfiken på LH cosmetics? Klicka här för att komma till deras egna hemsida för att lära dig mer om deras utbud!

 

Signa upp dig idag och få en GLOSSYBOX fylld med skönhet hemskickad varje månad. Upptäck fem noggrant utvalda produkter en gång i månaden. Du får också förtur till lanseringarna av våra exklusiva limited edition-boxar (med ett förmånligare pris)!

Läs mer!


GLOSSYBOX

GLOSSYBOX

Beauty Editor