Tips & Tricks

Flower Power: Historien bakom doftklassikern Flower by KENZO

The Power of a Flower

Ur en romantisk tanke föddes den klassiska doften Flower by KENZO – att låta en blomma växa fram i staden. En stark och fri blomma som genomborrar betongen och låter sin magi spridas i luften. En blomma som gör världen till en vackrare plats!

EN DOFT Flower by KENZO
Endast en ovanlig doft kan symbolisera vallmon. KENZO Flower Eau de Parfume är skapad av mästerparfymören Alberto Morillas och kombinerar essensen av den rena naturen med storstadens pulserande livsstil. Den unika och sensuella doften är framtagen för dig som är modern och som älskar blommiga och orientaliska dofter. Den öppnar upp med fruktiga noter av havtorn, svartvinbär, mandarin och ros som övergår i ett blommigt hjärta av parmaviol, jasmin, ros och opoponax. Doften landar sedan i en sensuell bas av vanilj, rökelse och vit mysk.

EN KAMPANJ The Flower by KENZO Saga
Kampanjen frontas av Kim Tae-Ri, en sydkoreansk skådespelerska och ett stjärnskott i branschen. Hon blev internationellt känd för sin roll i filmen The Handmaiden, där hennes både starka och bräckliga karaktär symboliseras av Flower by KENZO.

Den lätta kurvan som svänger uppåt påminner om vallmoblommornas elegans, när de svajande sträcker sig uppåt.


EN FLASKA
Blomsterbuketten
Den nästan overkliga interaktion mellan staden och blomman inspirerade designern Serge Mansau som skapade Flower by KENZO–flaskorna. Det är tre smäckra glastorn som stiger mot himlen likt triumferande skyskrapor. Den lätta kurvan som svänger uppåt påminner om vallmoblommornas elegans, när de svajande sträcker sig uppåt. I flaskan blommar vallmon konstant. Tillsammans utgör flaskorna en delikat, skir bukett.

EN SYMBOL Vallmoblomman
Kenzo Takada, Kenzos grundare, älskade att låta vallmo pryda hans modekollektioner. Det är en motsägelsefull blomma som är vild, glad, okuvlig och till synes bräcklig. Den växer på platser som du inte skulle förvänta dig och är helt oanvändbar för en bukett. Och – detta är kanske det mest ironiska av allt – den saknar doft! Utmaningen var alltså att ta fram en parfym som fångar vallmons karaktär och färg; en djup, intensivt röd nyans.

 

Text Stina Ljungmark



Olivia Sandström

Olivia Sandström

Skribent och expert