Intervju

PIXI by PETRA

Pixi by Petra är ett av de mest hypade varumärkena just nu, särskilt bland internationella bloggare! Därför är vi såklart glada över att alla ni glossies har fått deras grymma produkt Brow Tamer i månadens box. Vi firar det med en intervju med grundaren Petra Strand, som lämnade Sverige som 18-åring och nu driver varumärket i Los Angeles.

Pixi by Petras historia började redan när Petra Strand var i tioårsåldern och gjorde ”makeovers” på både sin lillebror och mormor. Hennes stora intresse var att sminka sina vänner och fixa deras hår. När hon var 22 år gammal insåg hon att det faktiskt finns ett yrke där man får ägna sig åt detta hela dagarna.

Kort därefter åkte Petra till Los Angeles och utbildade sig till make up-artist. Hon blev kvar där ett tag, innan hon gav sig ut och jobbade runt om i hela världen och till slut hamnade i London. Där öppnade hon sin första Pixi by Petra-butik i Soho i slutet av nittiotalet – som fortfarande finns kvar än i dag! För ett par år sedan återvände hon tillsammans med sitt företag, sin man och sina två söner till Los Angeles. Det är där som huvudkontoret finns i dag och nu har varumärket växt ordentligt. Nu kan man nämligen hitta Pixi by Petras produkter på alla av Targets butiker i USA!

– Pixi har alltid stått för tidlös skönhet. Trender kommer och går – det är inte intressant för mig. Vad som intresserar mig är att komma på tidlösa produkter som ingen har gjort innan. Vår innovation kommer från ingredienser och applikation, berättar Petra Strand.

Pixi by Petra har blivit ett hypat varumärke världen över med fantastisk hudvård och härligt smink. Varför har det blivit så populärt?

– Tack! Det tror jag beror på att vi gör extremt bra produkter till ett bra pris. Det beror också på att vi de sista fem åren byggt upp ett superteam här i LA som alla jobbar mot samma mål. Ingen kan växa så här mycket och göra allt själv.

För den som inte känner till Pixi by Petra så väl, hur skulle du beskriva Pixi som varumärke?

– Multifunktionella och prisvärda produkter som är lätta att förstå och använda. Det är naturlig skönhet som gör att du visar din bästa sida.

Dina produkter bär ditt eget namn –  hur skulle du beskriva dig själv?

– Positiv, driven, envis, mamma, otålig och rak på sak.

Pixi by Petra har ju inte funnits i Sverige så länge, trots att du är svensk. Varför tog det så lång tid innan ni lanserade här?

– Det kan man verkligen fråga sig! Det enda jag kan svara är att tiden var rätt just nu och vi hade en väldig lojal och intresserad kundkrets i Sverige. Nu satsar vi fullt ut på Sverige!

Hur stort avtryck har din svenska identitet haft
på Pixis produkter och värderingar?

– Stor tror jag. Jag tycker om enkelhet och fin design med klara färger och vi har produkter som håller vad vi lovar.

Får du någonsin hemlängtan?

– Absolut – jag måste tillbringa varje sommar i Sverige annars klarar jag inte av att bo utomlands, så varje år har vi “sommarlov” då jag passar på att träffa familj och vänner.

Vad är nästa steg för Pixi by Petra?

– Jag stannar här i Los Angeles och jobbar hårt för att Pixi ska bli större och bättre. Vi kommer expandera sakta men säkert som vi alltid gjort

både i USA och i Europa.

I månadens Glossybox deltar Pixi by Petra med er ögonbrynsgel Brow Tamer. På senare tid har större ögonbryn varit populärt, men vad är nästa stora ögonbrynstrend?

– Naturliga men “groomed” för Pixi. I modevärlden ser jag olika former av ögonbryn, vågor och ormliknande konstverksögonbryn. Kanske inte något för vardagen men roligt att se all kreativitet!

två ikoniska produkter från Pixi by Petra:

 

Glow Tonic, 299 kr/250 ml: Glow Tonic lanserade jag för 19 år sedan för att jag som make up-artist insåg att inget smink ser bra ut om hyn inte är klar, jämn och hälsosam. Därför bestämde jag mig for att göra en produkt som kan göra mitt jobb enklare!”

Double Cleanse, 379 kr/2 x 50 ml:  ”Double Cleanse utvecklade jag med min väninna Caroline Hirons. Vi har samma syn på skönhet och att allt börjar med riktigt bra hudvård. Med Double Cleanse tar man först bort sminket med den fasta rengöringsoljan och sedan tar man bort resten av smutsen med rengöringskrämen”

 

Text av Louice Tapper Florén



Julia Hjelte

Julia Hjelte

Skribent och expert